Železničné spoje pod Tatrami sa redukujú pre nízku výkonnosť osobnej dopravy

04.09.2012 Poprad

Poprad 4. septembra (TASR) – Podľa nového grafikonu železničnej dopravy by mali byť vlakové spoje na trati Poprad – Stará Ľubovňa znížené na polovicu. "Dôvodom na toto rozhodnutie boli nízke výkony železničnej osobnej dopravy v úseku Kežmarok – Plaveč, ako aj skutočnosť, že hoci je v úseku Kežmarok – Stará Ľubovňa cesta v dobrom súbehu so železničnou traťou, obchádza trať práve Spišskú Belú, ktorá je jediné významné spádové centrum línie," vysvetľuje hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
Práve tu však od Kežmarku gravituje významný prúd cestujúcich prímestskými autobusovými spojmi, čo železnicu podľa neho viditeľne hendikepuje. Reaguje tak na vyjadrenie miestnej samosprávy pod Tatrami, ktorá tvrdí, že nový návrh grafikonu na budúci rok je neprijateľný.
Pri delení celkového neprekročiteľného objemu štátom financovateľných vlakových výkonov, čo predstavuje 30,3 milióna vlakových kilometrov, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR s ohľadom na výsledky štúdie prúdov cestujúcich pre úsek Poprad – Kežmarok pridelili Železničnej spoločnosti Slovensko objem vlakových výkonov na úrovni 25,5 vlaku denne. To znamená viac ako 130.000 vlakových kilometrov (vlkm). Pre trať Kežmarok – Stará Ľubovňa – Plaveč to bolo 7,4 vlaku denne, čo je 124.000 vlkm.
"V rámci parciálnej porady ku grafikonu dňa 10. júla 2012 bolo rozhodnuté posilniť dopravu v úseku Kežmarok – Stará Ľubovňa a pre tento účel prehodnotiť pomery intenzít vlakovej dopravy medzi úsekmi Poprad-Tatry – Kežmarok a Kežmarok – Stará Ľubovňa – Plaveč s tým, že v úseku Stará Ľubovňa – Plaveč sa železničná osobná doprava s ohľadom na extrémne nízky počet cestujúcich úplne zastaví," vysvetľuje Kóňa. Takýto koncept ministerstvo prezentovalo v ten istý deň aj na dopravnej komisii Prešovského samosprávneho kraja (PSK), ktorá ho zobrala na vedomie. V konečnej podobe cestovného poriadku je na úseku trate Kežmarok – Stará Ľubovňa nastavený objem vlakových výkonov na úrovni 11,7 vlaku, čiže 128.000 vlkm.
PSK však poukázal na to, že výpadok železničných spojov nie je nijako kompenzovaný posilnením autobusových výkonov. "V tejto súvislosti upozorňujem na fakt, že na trati Humenné - Stakčín sme nastavili v novom grafikonovom období taký cestovný poriadok osobných vlakov, že nie je potrebné na tejto línii vykonávať žiadnu súbežnú autobusovú dopravu, ktorá je na tejto trase pomerne intenzívna. Považujeme preto za účelné presunúť tam ušetrené vozidlové kilometre autobusov do oblasti Plavča a Starej Ľubovne," zdôraznil hovorca ministerstva.
Poznamenal tiež, že v grafikonovom období 2013/2014 predpokladá rezort dopravy obnoviť osobnú železničnú dopravu na trati Poprad - Spišská Belá horné nádražie. Táto stanica leží prakticky v centre Spišskej Belej na konci dávnejšie nepoužívanej železničnej odbočky z trate Poprad – Plaveč a ministerstvo ju za týmto účelom plánuje oživiť. "To tu vytvorí podobnú situáciu, ako na spomenutej trati Humenné – Stakčín," uzavrel Kóňa.
 

Vyberte región